KRITERIA PENSKORAN
PERINGKAT
|
MARKAH
|
KRITERIA
|
CEMERLANG
|
26 – 30
(28 – 30)
(26 – 27)
|
- Karangan menepati tema bahan ransangan.
- Idea releven dengan tema bahan ransangan dan dihuraikan dengan jelas dan matang.
- Bahasa gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca betul dan tepat. Ejaan mengikut Sisitem Ejaan Rumi Baharu. Penggunaan kosa kata luas dan tepat.
- Wacananya lengkap. Unsur bahasa yang digunakan bervariasi dan menggunakan ungkapan yang menarik.
|
KEPUJIAN
|
20 – 25
(23 – 25)
(20 – 22)
|
- Karangan menepati tema bahan ransangan.
- Idea releven dengan tema bahan ransangan dan dihuraikan denganjelas
.
- Bahasa gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca betul dan tepat. Ejaan mengikut Sistem Ejaan Rumi Baharu. Penggunaan kosa kata luas dan luas.
- Wacananya lengkap. Unsur bahasa yang digunakan bervariasi.
|
MEMUASKAN
|
15 – 19
(17 – 19)
(15 – 16)
|
- Karangan masih menepati tema bahan ransangan.
- Idea masih releven dengan tema bahan ransangan. Huraian ideamasih jelas .
- Bahasa masih gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca masih betul dan tepat. Ejaanmasih mengikut Sistem Ejaan Rumi Baharu.
- Wacananya masih lengkap. Unsur bahasa masih bervariasi.
|
KURANG
MEMUASKAN
|
10 – 14
(12 – 14)
(10 – 11)
|
- Karangan masih/kurang menepati tema bahan ransangan.
- Idea masih/kurang releven dengan tema bahan ransangan. Huraikan idea kurang masih jelas .
- Bahasa kurang gramatis dari egi kata dan ayat. Kesalahan-kesalahan tatabahasa ketara . Ejaan masih mengikut Sistem Ejaan Rumi Baharu tetapi terdapatkesalahan ejaan yang ketara.Penggunaan kosa kata terhad
- Wacana kurang lengkap. Unsur bahasa kurang bervariasi.
|
PENCAPAIAN
UMUM
|
01 – 09
(06 – 09)
(01 – 05)
|
- Calon tidak menunjukkan penguasaan kemahiran menulis.
- Idea tidak menepati tema bahan ransangan.
- Banyak kesalahan bahasa dari segi kata dan ayat.
|
***Ungkapan menarik –
peribahasa, pantun, cogan kata, frasa menarik, petikan ucapan, kata-
kata hikmat, petikan hadis, maksud Al-Quran dan lain-lain.
Bahagian B: karangan Berdasarkan Bahan Ransangan ( 100 markah )
NOTA:
KRITERIA
|
DESKRIPSI
|
1. BAHASA
(Mekanis)
|
|
2. LARAS
( Dinamis )
|
|
3. IDEA
( Isi )
|
- Tema
- Isi utama
- Pengembangan(huraian/bahasa/hujahan/contoh)
- Kerelevanan
|
4. PENGOLAHAN
|
- Wacana
- Logik
- Pemerengganan
- Format
|
5. GAYA BAHASA
|
- Keingahan bahasa
- Ungkapan
- Peribahasa
|
KRITERIA PENSKORAN
PERINGKAT
|
MARKAH
|
KRITERIA
|
CEMERLANG
|
80 – 100
(90 – 100)
(80 – 89)
|
- Idea yang relevan mengikut tugasan, dihuraikan dengan jelas dan matang, disertakan dengan contoh yang sesuai.
- Penggunaan pelbagai jenis ayat majmuk yang gramatis.
- Penggunaan pelbagai jenis katayang luas dan tepat.
- Penggunaan kosa kata luas yang tepat.
- Ejaan dan tanda baca yang betul.
- Laras bahasa sesuai dengan tugasan.
- Penggunaan unsur bahasa bervariasi.
- Gaya bahasa menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan seperti peribahasa, pantun, cogan kata atau frasa.
- Pengolahan menarik dan berkesan serta pemerenganan sesuai.
- Wacana lengkap dan terdapat kesinambungan idea yang jelas antara perenggan.
|
KEPUJIAN
|
66 – 79
(73 – 79)
(66 – 72)
|
- Idea yang relevan mengikut tugasan, dihuraikan dengan jelas, disertakan dengan contoh yang sesuai.
- Penggunaan pelbagai jenis ayat majmuk yang gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum.
- Penggunaan pelbagai jenis katayang tepat.
- Penggunaan kosa kata luas yang tepat.
- Ejaan dan tanda baca yang betul.
- Laras bahasa sesuai dengan tugasan.
- Penggunaan unsur bahasa masih bervariasi.
- Gaya bahasa masih menarikdari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan seperti peribahasa, pantun, cogan kata atau frasa.
- Pengolahan menarik dan berkesan serta pemerengganan sesuai.
- Wacana lengkap dan masih terdapat kesinambungan idea yang jelas antara perenggan.
|
BAIK
|
51 – 65
(58 – 65)
(51 – 57)
|
- Idea masih relevan mengikut tugasan, huraian isi masih jelas dan contoh masih sesuai.
- Penggunaan ayat majmukgramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum.
- Penggunaan pelbagai jenis katasesuai.
- Penggunaan kosa kata umum.
- Ejaan dan tanda baca masih betul.
- Laras bahasa sesuai mengikut tugasan.
- Penggunaan unsur bahasa masih bervariasi.
- Gaya bahasa yang kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapankurang berkesan.
- Pengolahan masih menarik dan pemerengganan masih sesuai.
- Wacana masih lengkap.
|
MEMUASKAN
|
36 – 50
(43 – 50)
(36 – 42)
|
- Idea masih relevan mengikut tugasan, huraian isi kurang jelas dan contoh kurang sesuai.
- Ayat kurang gramatis
- Penggunaan pelbagai jenis kataterhad.
- Penggunaan kosa kata umumdan terhad.
- Ejaan dan tanda baca betul tetapi terdapat kesalahan yang minimum.gaya, bahasa kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan kurang berkesan.
- Laras bahasa kurang sesuai.
- Penggunaan unsur bahasa kurang bervariasi.
- Gaya bahasa kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan kurang berkesan.
- Pengolahan kurang menarik.
- Wacana masih / kurang lengkap.
|
KURANG MEMUASKAN
|
21 – 35
(28 – 35)
(21 – 27)
|
- Idea masih relevan / ideabercampur aduk dan huraian tidak jelas / tidak berkembang dan contoh tidak sesuai.
- Ayat tidak gramatis tetapi masih difahami.
- Penggunaan kata kurang tepat.
- Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara.
- Unsur bahasa tidak bervariasi.
- Gaya bahasa dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan lemah.
- Pengolahan tidak menarik.
- Wacana tidak lengkap dan binaan perenggan tidak seimbang.
|
PENCAPAIAN MINIMUM
|
01 – 20
(11 – 20)
(01 – 10)
|
- Idea bercampur aduk dan huraian tidak jelas / tidak berkembang dan contoh tidak sesuai.
- Keseluruhannya menunjukkan penggunaan kata dan ayat yangtidak gramatis.
- Terdapat kesalahan ejaan dantanda baca yang ketara.
- Gaya bahasa dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan lemah dan tidak menarik.
- Pengolahan tidak menarik.
- Wacana tidak lengkap binaan perenggan tidak seimbang dan tidak sesuai.
- Keseluruhan karangan sukar / tidak difahami.
|
NOTA:
Cara menanda kesalahan isi, ejaan dan tanda baca:
( ) = Kesalahan isi.
------------------- = Kesalahan bahasa, rangkai kata dan perkataan.
/ = Kesalahan ejaan dan huruf besar ( nama khas ).
// = Kesalahan ejaan yang berulang.
= Kesalahan tanda baca.
= Tinggal
Tq cikgu...
BalasPadamSy guru PD yg kena ajar bm pd tahun ke 7 bergelar pendidik...sabar dan redha a.k.a pasrah..he3