Jumaat, 6 September 2013

Cara Pemarkahan BM SPM

KRITERIA PENSKORAN
PERINGKAT 
MARKAH 
KRITERIA 
CEMERLANG
26 – 30

 
(28 – 30)

 
(26 – 27) 
  • Karangan menepati tema bahan ransangan.
  • Idea releven dengan tema bahan ransangan dan dihuraikan dengan jelas dan matang.
  • Bahasa gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca betul dan tepat. Ejaan mengikut Sisitem Ejaan Rumi Baharu. Penggunaan kosa kata luas dan tepat.
  • Wacananya lengkap. Unsur bahasa yang digunakan bervariasi dan menggunakan ungkapan yang menarik.
KEPUJIAN
20 – 25

 
(23 – 25)

 
(20 – 22) 
  • Karangan menepati tema bahan ransangan.
  • Idea releven dengan tema bahan ransangan dan dihuraikan denganjelas
    .
  • Bahasa gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca betul dan tepat. Ejaan mengikut Sistem Ejaan Rumi Baharu. Penggunaan kosa kata luas dan luas.
  • Wacananya lengkap. Unsur bahasa yang digunakan bervariasi.
MEMUASKAN
15 – 19

 
(17 – 19)

 
(15 – 16)
  • Karangan masih menepati tema bahan ransangan.
  • Idea masih releven dengan tema bahan ransangan. Huraian ideamasih jelas .
  • Bahasa masih gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca masih betul dan tepat. Ejaanmasih mengikut Sistem Ejaan Rumi Baharu. 
  • Wacananya masih lengkap. Unsur bahasa masih bervariasi.
KURANG
MEMUASKAN
10 – 14

 
(12 – 14)

 
(10 – 11) 
  • Karangan masih/kurang menepati tema bahan ransangan.
  • Idea masih/kurang releven dengan tema bahan ransangan. Huraikan idea kurang masih jelas .
  • Bahasa kurang gramatis dari egi kata dan ayat. Kesalahan-kesalahan tatabahasa ketara . Ejaan masih mengikut Sistem Ejaan Rumi Baharu tetapi terdapatkesalahan ejaan yang ketara.Penggunaan kosa kata terhad 
  • Wacana kurang lengkap. Unsur bahasa kurang bervariasi.
PENCAPAIAN
UMUM
01 – 09

 
(06 – 09)

 
(01 – 05)
  • Calon tidak menunjukkan penguasaan kemahiran menulis.
  • Idea tidak menepati tema bahan ransangan.
  • Banyak kesalahan bahasa dari segi kata dan ayat.

 
***Ungkapan menarik –
peribahasa, pantun, cogan kata, frasa menarik, petikan ucapan, kata- 
kata hikmat, petikan hadis, maksud Al-Quran dan lain-lain.

 

 

 
Bahagian B: karangan Berdasarkan Bahan Ransangan ( 100 markah )
NOTA:
KRITERIA 
DESKRIPSI 
1. BAHASA
(Mekanis) 
  • Kegramatisan Kata ( morfologi )
    - Ayat ( sintaksisis )
  • Tanda baca


  • Ejaan
2. LARAS
( Dinamis )
  • Pemilihan kosa kata
3. IDEA
( Isi )
  • Tema
  • Isi utama
  • Pengembangan(huraian/bahasa/hujahan/contoh)
  • Kerelevanan
4. PENGOLAHAN
  • Wacana
  • Logik
  • Pemerengganan
  • Format
5. GAYA BAHASA 
  • Keingahan bahasa
  • Ungkapan
  • Peribahasa

 

 

 
KRITERIA PENSKORAN
PERINGKAT 
MARKAH 
KRITERIA 
CEMERLANG 
80 – 100
(90 – 100)
(80 – 89) 
  • Idea yang relevan mengikut tugasan, dihuraikan dengan jelas dan matang, disertakan dengan contoh yang sesuai.
  • Penggunaan pelbagai jenis ayat majmuk yang gramatis.
  • Penggunaan pelbagai jenis katayang luas dan tepat.
  • Penggunaan kosa kata luas yang tepat.
  • Ejaan dan tanda baca yang betul.
  • Laras bahasa sesuai dengan tugasan.
  • Penggunaan unsur bahasa bervariasi.
  • Gaya bahasa menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan seperti peribahasa, pantun, cogan kata atau frasa.
  • Pengolahan menarik dan berkesan serta pemerenganan sesuai.
  • Wacana lengkap dan terdapat kesinambungan idea yang jelas antara perenggan.
KEPUJIAN 
66 – 79
(73 – 79)
(66 – 72) 
  • Idea yang relevan mengikut tugasan, dihuraikan dengan jelas, disertakan dengan contoh yang sesuai.
  • Penggunaan pelbagai jenis ayat majmuk yang gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum.
  • Penggunaan pelbagai jenis katayang tepat.
  • Penggunaan kosa kata luas yang tepat.
  • Ejaan dan tanda baca yang betul.
  • Laras bahasa sesuai dengan tugasan.
  • Penggunaan unsur bahasa masih bervariasi.
  • Gaya bahasa masih menarikdari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan seperti peribahasa, pantun, cogan kata atau frasa.
  • Pengolahan menarik dan berkesan serta pemerengganan sesuai.
  • Wacana lengkap dan masih terdapat kesinambungan idea yang jelas antara perenggan.
BAIK 
51 – 65
(58 – 65)
(51 – 57) 

 
  • Idea masih relevan mengikut tugasan, huraian isi masih jelas dan contoh masih sesuai.
  • Penggunaan ayat majmukgramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum.
  • Penggunaan pelbagai jenis katasesuai.
  • Penggunaan kosa kata umum.
  • Ejaan dan tanda baca masih betul.
  • Laras bahasa sesuai mengikut tugasan.
  • Penggunaan unsur bahasa masih bervariasi.
  • Gaya bahasa yang kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapankurang berkesan.
  • Pengolahan masih menarik dan pemerengganan masih sesuai.
  • Wacana masih lengkap.
MEMUASKAN 
36 – 50
(43 – 50)
(36 – 42) 
  • Idea masih relevan mengikut tugasan, huraian isi kurang jelas dan contoh kurang sesuai.
  • Ayat kurang gramatis
  • Penggunaan pelbagai jenis kataterhad.
  • Penggunaan kosa kata umumdan terhad.
  • Ejaan dan tanda baca betul tetapi terdapat kesalahan yang minimum.gaya, bahasa kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan kurang berkesan.
  • Laras bahasa kurang sesuai.
  • Penggunaan unsur bahasa kurang bervariasi.
  • Gaya bahasa kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan kurang berkesan.
  • Pengolahan kurang menarik.
  • Wacana masih / kurang lengkap.
KURANG MEMUASKAN 
21 – 35
(28 – 35)
(21 – 27) 
  • Idea masih relevan / ideabercampur aduk dan huraian tidak jelas / tidak berkembang dan contoh tidak sesuai.
  • Ayat tidak gramatis tetapi masih difahami.
  • Penggunaan kata kurang tepat.
  • Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara.
  • Unsur bahasa tidak bervariasi.
  • Gaya bahasa dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan lemah.
  • Pengolahan tidak menarik.
  • Wacana tidak lengkap dan binaan perenggan tidak seimbang.
PENCAPAIAN MINIMUM 
01 – 20
(11 – 20)
(01 – 10) 
  • Idea bercampur aduk dan huraian tidak jelas / tidak berkembang dan contoh tidak sesuai.
  • Keseluruhannya menunjukkan penggunaan kata dan ayat yangtidak gramatis.
  • Terdapat kesalahan ejaan dantanda baca yang ketara.
  • Gaya bahasa dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan lemah dan tidak menarik.
  • Pengolahan tidak menarik.
  • Wacana tidak lengkap binaan perenggan tidak seimbang dan tidak sesuai.
  • Keseluruhan karangan sukar / tidak difahami.

 

 
NOTA:
Cara menanda kesalahan isi, ejaan dan tanda baca:

 
    (        )        =    Kesalahan isi.

 
     -------------------         =    Kesalahan bahasa, rangkai kata dan perkataan.

 
     /            =    Kesalahan ejaan dan huruf besar ( nama khas ).

 
        //            =    Kesalahan ejaan yang berulang.

 
                    =    Kesalahan tanda baca.

 
                    =    Tinggal 

 

1 ulasan:

  1. Tq cikgu...
    Sy guru PD yg kena ajar bm pd tahun ke 7 bergelar pendidik...sabar dan redha a.k.a pasrah..he3

    BalasPadam