Soalan :
Arus
globalisasi telah menyebabkan pelbagai budaya warisan rakyat Malaysia semakin
terhakis. Anda sebagai rakyat yang cinta akan negara, sarankan sumbangan anda
untuk mengekalkan budaya warisan rakyat Malaysia.
Isu : budaya warisan rakyat Malaysia
Tugasan : sumbangan saya untuk mengekalkan
budaya warisan rakyat Malaysia
Isi 1 :
Saya akan menjadi ahli dalam kelab
permainan tradisional di
sekolah
Apa (Isi)
|
Satu daripada
sumbangan saya ialah saya akan menjadi ahli dalam kelab permainan tradisional
jika ditubuhkan di sekolah.
|
Mengapa
(Alasannya)
|
Hal ini
demikian kerana, Hal ini berlaku kerana,
Hal ini terjadi kerana,
|
Hal ini demikian kerana, saya akan dapat mengenali dan memahami permainan
tradisional yang terdapat di Malaysia dengan menjadi ahli kelab ini.
|
|
Bagaimana
|
Saya akan menghadiri perjumpaan kelab dan belajar
bermain permainan tradisional yang diajari oleh guru-guru.
|
|
Misalnya,
Sebagai contoh, Sebagaimana yang kita sedia maklum,
|
Contoh
Bukti
|
Misalnya, saya dan rakan-rakan akan belajar bermain
gasing, congkak dan wau. Oleh
itu, saya dapat mengetahui dan boleh menjadikan permainan ini sebagai hobi
saya.
|
Penegasan
Kesimpulan
Perenggan
|
Kesannya,
Natijahnya, Akibatnya, Akhirnya, Dengan itu,
|
Kesannya, apabila ahli-ahli kelab di sekolah tahu
bermain permainan tradisional ini, sudah tentu mereka akan selalu bermain
sekali gus permainan ini akan kembali popular di negara kita.
|
Isi 2 : Saya akan ingat dan mematuhi
nasihat yang baik dalam pantang larang yang menjadi warisan rakyat di negara ini.
Apa (Isi)
|
Sumbangan saya
yang kedua ialah saya akan ingat dan mematuhi nasihat yang baik dalam pantang larang
yang menjadi
warisan rakyat di negara ini.
|
Mengapa
(Alasannya)
|
Hal ini
demikian kerana, Hal ini berlaku kerana,
Hal ini terjadi kerana,
|
Hal ini demikian kerana saya akan memperoleh banyak
pengetahuan dan pengalaman daripada pantang larang tersebut dan dapat mendisiplinkan diri
remaja.
|
|
Bagaimana
|
-
|
|
Misalnya,
Sebagai contoh, Sebagaimana yang kita sedia maklum,
|
Contoh
Bukti
|
Sebagai contoh, ada pantang larang yang melarang kita memakai
kasut di dalam rumah dan tidak bercakap sewaktu makan. Hal ini sangat baik
untuk dipatuhi.
|
Penegasan
Kesimpulan
Perenggan
|
Kesannya,
Natijahnya, Akibatnya, Akhirnya, Dengan itu,
|
Kesannya, sekiranya pantang larang ini diikuti oleh
remaja, mereka bukan sahaja akan berdisiplin, malah dapat juga mengelakkan
diri daripada gejala sosial. Oleh itu saya mestilah mengingati dan mematuhi
pantang larang yang menjadi warisan rakyat di negara ini.
|
Isi 3 : Saya seronok dan suka memakai pakaian
tradisional
Apa (Isi)
|
suka dan berasa seronok memakai pakaian
tradisional rakyat di negara ini.
|
Mengapa
(Alasannya)
|
Hal ini
demikian kerana, Hal ini berlaku kerana,
Hal ini terjadi kerana,
|
pakaian tradisional
cantik dan sesuai dipakai
|
|
Bagaimana
|
pakaian tradisional ini
tidak mencolok mata - menunjukkan keistimewaan rakyat Malaysia kepada dunia.
|
Contoh
|
Misalnya,
Sebagai contoh, Sebagaimana yang kita sedia maklum,
|
Bukti
|
baju kurung, sari dan
cheongsam - cantik dipakai, sesuai dengan adab
|
Penegasan
Kesimpulan
Perenggan
|
Kesannya,
Natijahnya, Akibatnya, Akhirnya, Dengan itu,
|
tak kenal maka tak cinta.
|
Isi 4 : Saya suka makan makanan tradisional
Malaysia
Apa (Isi)
|
saya
mestilah suka makan makanan
tradisional rakyat Malaysia
|
Mengapa
(Alasannya)
|
Hal ini
demikian kerana, Hal ini berlaku kerana,
Hal ini terjadi kerana,
|
makanan tradisional
berkhasiat - dicipta oleh nenak moyang kita.
|
|
Bagaimana
|
sedap sebab dimasak oleh
ibu - tanpa bahan perasa yang berbahaya.
|
|
Misalnya,
Sebagai contoh, Sebagaimana yang kita sedia maklum,
|
Contoh
Bukti
|
nasi, lauk, kuih dan
ulam yang menimbulkan selera - masak
lemak cili padi, rassam, dodol, maruku, rendang ayam dan lain-lain.
|
Penegasan
Kesimpulan
Perenggan
|
Kesannya,
Natijahnya, Akibatnya, Akhirnya, Dengan itu,
|
mestilah berasa bangga
dengan berbagai-bagai masakan tradisional - terus memilih masakan-masakan ini
untuk menjamu selera.
|
Isi 5 : Saya sepatutnya menjadi suri
teladan kepada adik-adik
Apa (Isi)
|
saya
sepatutnya menjadi suri teladan kepada adik-adik - mengenali dan mengamalkan warisan rakyat
Malaysia.
|
Mengapa
(Alasannya)
|
Hal ini
demikian kerana, Hal ini berlaku kerana,
Hal ini terjadi kerana,
|
saya perlu menjadi contoh remaja yang suka akan
warisan rakyat Malaysia - diicontohi oleh adik-adik.
|
|
Bagaimana
|
dapat menarik
minat adik-adik dengan - warisan ini akan terus diingati oleh turun temurun
rakyat di negara ini.
|
|
Misalnya,
Sebagai contoh, Sebagaimana yang kita sedia maklum
|
Contoh
Bukti
|
pada masa lapang, saya bolehlah
membawa adik-adik bermain wau, congkak - menyertai pertandingan membuat wau -
mampu mencambahkan minat anak-anak muda untuk terhadap warisan budaya kita
|
Penegasan
Kesimpulan
Perenggan
|
Kesannya,
Natijahnya, Akibatnya, Akhirnya, Dengan itu,
|
melentur buluh biarlah daripada buluh
|
Salah satu daripada sumbangan saya ialah menjadi ahli dalam kelab permainan tradisional jika ditubuhkan di sekolah.
Hal ini demikian kerana, saya akan dapat mengenali dan memahami permainan tradisional yang
terdapat di Malaysia dengan menjadi ahli kelab ini. Saya akan menghadiri
perjumpaan kelab dan belajar bermain permainan tradisional yang diajari oleh
guru-guru. Misalnya, saya dan rakan-rakan
akan belajar bermain gasing, congkak dan wau. Oleh itu,
saya dapat mengetahui dan boleh menjadikan permainan ini bagi hobi saya.
Kesannya, apabila ahli-ahli kelab di sekolah tahu bermain permainan tradisional
ini, sudah tentu mereka akan selalu bermain sekali gus permainan ini akan
kembali popular di negara kita.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan